علمی

لطفا برای پیشرفت وبلاگ در نظرسنجی ها شرکت کنید

علمی

لطفا برای پیشرفت وبلاگ در نظرسنجی ها شرکت کنید

نکاتی چند درباره کفش ورزشی مناسب


http://s4.picofile.com/file/7794607846/th.jpg

نکاتی در مورد کفش ورزشی

کفش های ورزشی باید راحت و با دوام باشند و به خوبی از پا محافظت کنند و با انجام فعالیت ورزشی عملکرد لازم را داشته باشند. در هر ورزشی انجام حرکات ویژه ای مد نظر است بنابراین کفش باید در مقابل فشارهای وارده، از پا محافظت کند و در انجام مناسب حرکات، ورزشکار را یاری کند.

کفش نامناسب با ایجاد فشار به پا می تواند باعث تغییر شکل پا و همچنین ایجاد پینه و تاول شود علاوه بر این کفش نامناسب باعث ایجاد اختلالات مکانیکی می شود که در تعادل کلی بدن اثر می گذارد و حتی ممکن است به وضعیت نامناسب عضلات و مفاصل منتهی می شوند

برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در انگشتان، ناخن‌های و حتی استخوان‌های روی پا از کفش ورزشی مناسب استفاده نمایید. ( کفش ورزشی مناسب دارای خصوصیات انعطاف‌پذیری، سبکی، نرمی، ضربه‌گیری در سطح تماس جهت پر کردن قوس‌های کف پا و آزادی حرکات انگشتان پا در داخل کفش می‌باشد.) کفش‌های ورزشی خود را هر 9 تا 12 ماه یکبار عوض کنیداز جوراب مخصوص ورزش استفاده کنید.

کفش باید در طول خود خم شود. این خم شدن باید منطبق بر محل خم شدن کف پا باشد. اگر محل خم شدن کفش جلوتر یا عقب تر از محل خم شدن پا باشد به پوست و ساختمان پا فشار وارد می شود.

کفش سفت و غیر قابل انعطاف فشار زیادی به تاندون های پا وارد می کند.

هنگام ورزش حتی تمرینات سبک، پوشیدن کفش ورزشی الزامی است.

اشتباهات رایج

 

* گاه دیده شده افراد همان کفشی را که برای راه رفتن عادی به پا می کنند هنگام ورزش مثلا کوهنوردی نیز استفاده می کنند اما باید این نکته را در نظر گرفت که دامنه حرکتی مچ پا، مفاصل و وضعیت حرکات انگشت ها برای انجام حرکات در شرایط مختلف متفاوت است بنابر این استفاده از کفش های مخصوص برای کارهای متفاوت ضروری است.

 

* کودکان به ویژه با تماشای مسابقات فوتبال به شدت خواهان پوشیدن کفش های استوک دار (میخدار) هستند و گاهی دلشان می خواهد با این کفش به مدرسه بروند. در حالی که استفاده از کفش های استوک دار تنها در زمین چمن مناسب است و در سایر موارد باعث آسیب های جدی به ستون فقرات و پای فرزندانتان خواهد شد.

* کفش های سالنی مثل کتانی چینی، آل استار،تایگر و ... که رویه آن از جنس کتان یا پارچه است، مناسب فوتبال یا فوتسال نیست. با استفاده از این کفش ها شما به خصوص استخوانهای کف و پنجه پایتان را در معرض آسیب جدی قرار می دهید. برای بازی فوتبال  و فوتسال از کفش مخصوص فوتبال  و فوتسال استفاده کنید.

 انتخاب کفش:

به طور کلی کفش مناسب برای ورزش باید این خصوصیات را داشته باشد:

از پا محافظت کند.

پا در آن راحت باشد.

هنگام حرکت نقل و انتقال فشارها و نیروهای وارد به پا را تعدیل کند.

سایز آن با سایز پا یکسان باشد.

وزن مناسب داشته باشد.

نرم و انعطاف پذیر باشد.

آب و رطوبت در آن نفوذ نکند.

هوا بتواند در آن جریان پیدا کند و قابلیت تبادل دما را داشته باشد.

* درست اندازه کردن کفش ها به دلیل اختلاف اندازه و شکل بین پای چپ و راست کار بسیار مشکلی است بنابراین دقت در این امر بسیار مهم است. برای این منظور تمام شرایط را باید به دقت مد نظر گرفت مانند نوع جوراب یا حرکات خاص ورزشی (پریدن، دویدن)

توصیه می شود اندازه کردن کفش در پایان روز انجام شود زیرا اندازه پا در غروب بزرگتر از صبح است.

کفش باید کاملا راحت باشد و به اندازه ای بزرگ باشد تا تمام انگشت ها بتواند در آن صاف قرار گیرند و به راحتی حرکت کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد