علمی

لطفا برای پیشرفت وبلاگ در نظرسنجی ها شرکت کنید

علمی

لطفا برای پیشرفت وبلاگ در نظرسنجی ها شرکت کنید

مطالبی چند درباره آذرخش



آذرخش(صاعقه) چیست؟

وقتی بار الکتریکی انباشته شده در ابرها تخلیه شده و به صورت یک قوس الکتریکی به زمین برخورد کند ؛ آذرخش اتفاق می افتد.

اذرخش(صاعقه چگونه رخ می دهد؟

هنگام طوفان یا حرکت بادهای بزرگ ،بارالکتریکی زیادی در ابرها ذخیره می شود و به اصطلاح ابرها باردار می شوند. بدین ترتییب ابر تبدیل به یک منبع انرژی بسیار عظیم می شود که بر فراز آسمان در حرکت است. این ذخیره ی انرژی آنقدر ادامه پیدا

می کند تا ابر از انرژی الکتریکی اشباع شده و در اولین فرصت ممکن ، انرژی خود را تخلیه می کند. معمولا بهترین محل برای این تخلیه زمین است. زیرا زمین آنقدر بزرگ است که هرگز از الکتریسیته اشباع نمی شود.ینابراین ابر ابتدا هوای اطراف خود را با یونیزه کردن مستعد عبور جریان برق کرده ،سپس انرژی خود را میان هوای یونیزه شده عبور داده و در زمین تخلیه می کند.

ولتاژ آذرخش(صاعقه)

ولتاژ آذرخش معمولا بین 10 تا20 میلیون ولت در نوسان است و بعضا تا 100000000 ولت هم افزایش پیدا می کند بزرگی این رقم را وقتی بهتر درک می کنیم که آن را با برق شهر(220 ولت) مقایسه کنید.به عبارت دیگر ولتاژ آذرخش آنقدر زیاد است که می تواند بر مقاومت بسیار زیاد هوا در برابر عبور جریان برق، غلبه کرده و از آن بگذرد!

جریان آذرخش

این جریان در حدود 10000آمپر شدت دارد. اما این مقدار همیشگی نیست و گاه تا 200 هزار آمپر هم می رسد(کنتور منزل شما حد اکثر 25 آمپر را از خود عبور می دهد.)

قدرت آذرخش(صاعقه)

با توجه به مطالب بالا می تواند می توان نتیجه گرفت که آذرخش(صاعقه) به طور معمول حدود 100 میلیارد وات(!) انرژی تولید می کند و می تواند این مقدار را تا 16000 میلیارد وات (!) نیز بالا ببرد. نیرویی که در هیچ کجای دیگر یافت نمی شود.

سرعت آذرخش(صاعقه)

آذرخش با تمام نیروی عظیمش تنها در یک لحظه خود را از ابر های آسمانی به زمین می رساند. تخلیه ی الکتریکی ابر ها معمولا در مدت زمانی کمتر از جند صدم ثانیه تا چند هزارم ثانیه رخ می دهند. آذرخش گاه می تواند در یک ثانیه 20 بار مسیر رفت و برگشت تهران –مشهد را طی کند.

دفعات تکرار آذرخش(صاعقه) در یک محدوده ی مشخص

در مناطق کویری و کوهستانی مرتفع ،احتمال برخورد پی در پی آذرخش بیش از دیگر مناطق است. مهچ نین برخی از نقاط کره ی زمین ، آذرخش خیز تر از جاهای دیگر هستند؛ مناطق قطبی با میانگین 3 بار آذرخش در ساعت،کمترین و رشته کوه آلپ با 1000 صاعقه در ساعت،بیشترین آمار بروز آذرخش را دارد.

آذرخش به غیر از نور و صدا چه چیز های دیگری تولید می کند؟

آذرخش علاوه بر پیامد های مشهودی چون نور و صدا ، بسیاری تولیدات دیگر نیز دارد که برخی از آنها خطرناک و بعضی دیگر تنها پدیده هایی جالب توجه و عجیب اند. از جمله تولیدات آذرخش می توان:حرارت ،نور ،صدا ، موج ،گاز برق زمینی(ولتاژ گام) خلاء و ... را نام برد. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد